Het aantal mensen dat door stress op de werkvloer uitvalt is sinds 2009 verdrievoudigd en het is intussen goed voor 7 procent van alle verzuim. Vooral veel jongere werknemers melden zich ziek. Hoe het kan? Het wordt mede veroorzaakt door een te hoge werkdruk, die de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen. Hierdoor kunnen veel hardwerkende werknemers niet voldoen aan de eisen die worden gesteld, met overmatige stress als gevolg. Werkgevers kunnen er iets aan doen door cursussen te organiseren en voorlichting te geven, maar ook de werknemer zelf kan ermee aan de slag gaan. Vijf tips om stress te reduceren.

1. Herken overtollige stress

De eerste stap om stress te verminderen op werk is het herkennen ervan. Stress is nuttig, maar teveel stress kan tot uitval leiden. Herken je de volgende factoren?

  • Je voelt je moe en minder geconcentreerd
  • Je hebt last van vergeetachtigheid
  • Je hebt moeite met helder denken
  • Je hebt het gevoel nog maar weinig aan te kunnen
  • Je piekert veel
  • Je hebt het idee dat je tot niets kan komen
  • Je meldt je vaker ziek
  • Je slaapt slecht
  • Je hebt last van sombere gevoelens, gericht naar jezelf of anderen

2. Ga met elkaar in gesprek

Vaak wordt stress veroorzaakt door een prestatiedruk die extra zwaar wordt op het moment dat er bepaalde problemen zijn die oplossing behoeven. Als je met elkaar in gesprek gaat kan je tezamen op zoek gaan naar een oplossing, die er soms al is!

3. Doe een digitale detox

Veel werken en onder stress werken is mogelijk, mits je ook ontspant. Dit wordt lastig op het moment dat je 24/7 bereikbaar bent en ook ontvankelijk bent voor de continue informatiestroom waar we vandaag de dag mee te maken hebben. Zet daarom je smartphone na het werk even uit, of kies ervoor om een robuuste Nokia 3310 uit het stenen tijdperk als communicatiemiddel te gebruiken. Doe ook je laptop en tablet even weg en ga iets leuks doen buiten de deur.

4. Communiceer met je werkgever

Vraag wat de verwachtingen zijn van je werkgever. Wanneer het niet altijd even duidelijk is wanneer je ‘goed’ hebt gepresteerd is het van belang dat de werkgever hier duidelijkheid over geeft, die je soms zelf moet vragen. Wil je werkgever dat je zijn mails altijd binnen twee uur beantwoordt? Prima, maar zeg dan dat je andere taken daardoor minder snel af hebt. Kom zelf met de oplossingen en de kans is groot dat een werkgever daarin meegaat.

5. Ga efficiënt te werk

De hoge werkdruk wordt er niet minder op wanneer je zich op meerdere dingen tegelijkertijd probeert te focussen. Daarom is het van belang om goed te focussen op waar je mee bezig bent en je niet af te laten leiden door futiliteiten. Dit geldt voor zowel kleine klusjes als het weekend van je collega. Korte pauzes en afwisseling zijn goed, maar neem er geconcentreerd de tijd voor zodat je hersenen niet overlopen van verschillende zaken tegelijkertijd.

Conclusie: zorg goed voor jezelf

Het is niet alleen voor je werkgever maar ook ten behoeve van jezelf dat je overmatige stress reduceert. Minder stress op werk bewerkstellig je door goed naar jezelf te luisteren maar ook door goed naar anderen te luisteren. Als je zelf niet door hebt dat je teveel stresst, dan kunnen anderen je erop wijzen. Vaak is tevens zo dat heldere communicatie een factor is die problemen oplost en stress reduceert. En na het werk juist even géén digitale communicatie!