Het belang en de invloed van Workplace Branding op jouw kantoor
19 september 2018 
6 min. leestijd

Het belang en de invloed van Workplace Branding op jouw kantoor

Van innovatieve CRM software tot self-automated social media tools: we hebben bijna alles al gedaan om de effectiviteit van ieder onderdeel binnen onze organisatie te optimaliseren. Er is echter een onderdeel dat door een zeer klein deel van de Nederlandse bedrijven geoptimaliseerd is: het interieur.

Interieur is op zichzelf in staat om een verhaal te vertellen waar woorden niet tot de verbeelding spreken. Net zoals merkidentiteit niet tastbaar is, is het effect van workplace branding net zo min vast te pakken.

Toch is de invloed van effectieve workplace branding ongekend. Van gemotiveerd personeel tot een professionele uitstraling naar potentiële klanten: je mag de branding van je workplace simpelweg niet onderschatten.

Waarde van merkidentiteit binnen en buiten de organisatie

In een wereld waar concurrentie voortdurend aanwezig is en alsmaar intensiveert, is het vinden van terrein om jouw merk een eigen unieke identiteit te geven steeds lastiger. Potentiële klanten zien dag in dag uit de ‘ouderwetse’ vorm van branding: visitekaartjes, huisstijlen en websites. Maar waar ze waarschijnlijk niet meerdere keren op een dag komen, is op jouw kantoor.

Er is dus behoorlijk wat te winnen met het weergeven van jouw merk binnen het interieur. Bezoekers voelen dat ze op de plek zijn waar keuzes gemaakt worden die jouw merk tot dat hebben gemaakt waar het voor staat. Dit zorgt voor een bredere cohesie wat de kracht van een merk ten goede komt.

Maar dat is niet alles. Want binnen jouw organisatie speelt merkidentiteit zonder twijfel een belangrijke rol. Je wilt namelijk dat jouw collega’s de identiteit van de organisatie kennen, begrijpen en uitdragen. En wanneer de plek waar ze dagelijks naar toe reizen de identiteit weet uit te dragen die hierbij hoort, kan dit doel worden bereikt.

Verbondenheid voor verhoogde productiviteit

Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat wanneer de identiteit van een organisatie door het gehele team wordt begrepen en uitgedragen, dit een positief effect heeft op de productiviteit. We vinden het prettiger om te werken binnen een omgeving die bij ons past. Daardoor zijn we gemotiveerder en dat komt onze productiviteit ten goede.

Er zit dus een heuse return op Workplace Branding. Een return die te vaak onderbelicht blijft. Net als dat teamuitjes, borrels en thuiswerken zaken als productiviteit en team spirit kunnen beïnvloeden, doet workplace branding dat ook.

Want zeg nu zelf: reis je liever naar een kantoor met een gedateerde en onpersoonlijke inrichting of naar een kantoor dat precies dat uitstraalt dat bij jouw organisatie past en waar jij je thuisvoelt?

Het is geen verrassing dat alle grote organisaties, van Google tot Unilever en Akzonobel, hun kantoren zo laten inrichten dat het een weergave van de identiteit is. Workplace branding is geen mythe. Workplace branding is een vehikel met een bewezen return. Een return die jaar in jaar uit zichtbaar blijft.

Het gaat weer leuk worden om naar kantoor te komen. Tenminste, als het kantoor een plek is waar je ook zelf zou willen thuiskomen.

Hoe branding en Workplace Design samenkomen

Er bestaat, logischerwijs, een groot verschil tussen simpelweg het merk op iedere muur plakken en workplace branding. Als expert op het gebied van workplace branding kunnen wij je een duidelijk beeld geven van wat precies Workplace Branding inhoudt.

Kort samengevat, is workplace branding het vinden van de stijl die bij de huidige merkidentiteit past en dit zichtbaar en onzichtbaar verwerken binnen het interieur. Dat kan dus de inrichting van de vergaderzaal zijn maar ook de keuze van het type bureaustoel.

Een accountantskantoor zal zich logischerwijs beter kunnen identificeren met een ander type bureaustoel dan een internetbureau. Maar ook met de vorm van een bureau of de plaatsing hiervan kan gespeeld worden om dit te laten overvloeien met dat wat een bedrijf uitstraalt.

Het is daarom van groot belang dat we begrijpen waar een bedrijf precies voor staat en waar ze naar toe willen. Alles wat wij zien en horen, verwerken we op honderden manieren binnen het interieur. Het zal je verbazen hoeveel er mogelijk is met de inrichting van een kantoor. Zelfs als het om tien vierkante meter gaat.

Kleuren, vormen en stijlen

Daarom is het vinden van de juiste kleuren, vormen en stijlen een belangrijk onderdeel van ons proces. Bij welke vormen zal het personeel zich het best voelen? En komt dit overeen met dat wat potentiële klanten binnen de desbetreffende sector willen zien? Op welke manieren kunnen we deze vormen, kleuren en stijlen terug laten komen?

Vrijwel alles heeft een vorm, kan een kleur krijgen en in een specifieke stijl worden gegoten. Er zijn daardoor veel middelen om mee te experimenteren om uiteindelijk tot een workplace uit te komen waar niet alleen het personeel maar ook de vaste klant zich snel thuisvoelt.

Onze inspanningen voor IMU (voormalig Internet Marketing Universiteit) zijn een goede weergave van hoe kleuren een werkplek tot leven kunnen brengen. De huisstijl van IMU heeft als primaire kleur een lichte blauwe tint.

Door alleen al tal van blauwe details aan het interieur toe te voegen, van bureaustoelen tot de desbetreffende bureau’s en banners, brachten we het verouderde interieur van IMU tot leven en was het personeel zichtbaar enthousiast over de veranderingen.

Voor een accountantskantoor in Aalsmeer hebben wij een vergaderruimte omgetoverd tot precies dat waar het bedrijf dagelijks mee bezig is: geld. Diverse briefjes van 100 groeien in de spreekruimte als planten uit de muur. En het is dan ook geen verrassing dat we rondom de honderd euro briefjes diverse prachtige planten hebben geplaatst. Een passend voorbeeld van hoe vormen en objecten de huisstijl ook binnen een kantoor tot leven kan laten komen.

Dit is hoe jij je eigen workplace kunt branden

Zelf een stap zetten met het branden van je workplace? Dan is het belangrijk dat jij precies weet wat jou en je personeel motiveert. Het is onmogelijk om effectief een workplace te branden zonder dat jij weet waar je precies heen wilt.

Met het onderstaande stappenplan, ontwikkeld door onze expert, kan jij je eigen workplace de branding geven die het best bij jouw bedrijf past.

Welke kleuren en vormen bevinden zich op dit moment in jouw huisstijl? Welke kleuren en vormen passen bij de ambities van jouw bedrijf?

Wat vind je zelf het belangrijkst? Kies de stijl waar jij en je personeel prettig bij voelt. Wat drijft je? “Work Hard Play Hard” of “Casual Professional”?

Kies voor een indeling die jouw bedrijf reflecteert. Veel open ruimtes en afstand tussen de bureau’s of juist een knusse opzet met een ruime ontmoetingsplek? Durf de indeling te kiezen die de kernwaarden van het bedrijf reflecteert.

Ga slim om met de mogelijkheden en overdrijf niet. Op iedere vrije vierkante meter jouw merk plakken is een absolute overkill. Kies voor detail. Pas de kleuren en vormen van jouw merk en identiteit op een slimme manier toe. Van koffiemokken in de vorm van jouw logo tot de vorm van de afscheidingen tussen de bureaus.

Boek een afspraak in met de drukker, bureaubouwer of interieurexpert en zorg ervoor dat jouw ideeën werkelijkheid worden!

Meer weten over hoe jij zelf je workplace kunt branden? Lees dan snel ons nieuwe ebook!

Return op je workplace: het kan echt

Het zal een term zijn die je waarschijnlijk nog niet eerder bent tegengekomen: Return on Workplace. Oftewel, dat wat er in workplace branding en optimalisatie wordt geïnvesteerd en wat er uiteindelijk uitkomt.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is de return on workplace eenvoudig te meten. Wij weten namelijk dat op de onderstaande drie onderdelen er vrijwel altijd een verbetering te zien zal zijn;

  • Minder tijdsverlies door betere communicatie
  • Hogere productiviteit
  • Lager ziekteverzuim

Het zijn drie uit het oog springende verbeteringen die directe financiële (positieve) mutaties met zich meebrengen.

Dan hebben we het nog nauwelijks gehad over het effect dat een intern begrip van de identiteit van de organisatie met zich meebrengt. Want ook jouw (potentiële) klanten zien dat niet alleen jij en het kantoor de identiteit van het bedrijf uitstralen maar ook jouw personeel. En dat heeft weer invloed op nieuwe projecten.

People, places and things

Een werkplek wordt gemaakt door de mensen die er werken. Het is onmogelijk om te ontkennen dat het personeel de grootste invloed heeft op de identiteit van een werkplek. Hoe mooi en sterk we ook een werkplek kunnen maken: zolang het personeel zich niet thuisvoelt zal het nooit dat kunnen betekenen wat wij en onze opdrachtgevers voor ogen hebben.

Flowork heeft al meerdere malen bewezen dat te kunnen leveren waar we het in dit artikel meerdere keren over hebben gehad: een werkplek waar het personeel maar ook de potentiële klant zich direct thuisvoelt. Een werkplek dat zichzelf weet terug te verdienen door onder andere voor meer productiviteit, minder ziekteverzuim en betere communicatie te zorgen.

Ook jouw bedrijf kunnen we helpen. Of je nu een eenmansleger of volledig bataljon hebt: wij hebben voor ieder bedrijf binnen iedere branche de kennis in huis om de ideale werkplek te creëren.

Over de schrijver
Reactie plaatsen