Steeds meer onderzoeken tonen aan dat we productiever zijn en ons prettiger voelen wanneer we thuis aan het werk zijn. We hebben veelal minder afleiding van collega’s en kunnen ons daardoor beter concentreren.
Ook krijgen we minder stressvolle prikkels van bijvoorbeeld vergaderingen of presentaties waardoor we ons gelukkiger voelen. En het helpt natuurlijk ook mee dat je aan je eigen eettafel kunt werken terwijl je jouw favoriete koffie drinkt.
Het blijft voor veel organisaties een lastige keuze; laat je werknemers thuiswerken omwille de hogere productiviteit of is het toch belangrijker dat het personeel het overgrote deel van de week aanwezig is?
Een ideale middenweg is het creëren van een huiselijke sfeer waarin het personeel zich thuisvoelt. Deze middenweg creëert een collectief gevoel van rust en kan de productiviteit verhogen.
Maar hoe kan een huiselijke sfeer worden gecreëerd waar iedereen zich thuis voelt? En hoe voorkomen we dat de productiviteit juist niet daalt wanneer het werken té gezellig wordt?
Om deze perfecte middenweg van een huiselijke maar professionele sfeer te bereiken, moet worden begrepen wat het personeel precies op de werkvloer mist zonder dat de dagelijkste taken uit het oog verloren worden.
Waarom kiezen voor een huiselijke sfeer op kantoor?
- We voelen ons prettiger in een huiselijke omgeving
- Minder stress en betere communicatie
- Ook klanten voelen zich thuis!
Oost west, thuis best
We voelen ons nergens zo thuis als in ons eigen huis. Niet heel vreemd natuurlijk. Voor werkgevers begint dit gegeven steeds interessanter te worden om het plezier op de werkvloer te verhogen.
Steeds meer organisaties investeren in het verbeteren in de sfeer op de werkvloer. Behalve dat alles wordt gedaan om communicatie zo soepel en prettig mogelijk te laten verlopen, wordt ook gekeken naar de uitstraling van het kantoorinterieur en de sfeer die hieruit voortkomt.
Het is ondertussen bekend dat het kantoormeubilair waar we dagelijks tussen werken, grote invloed heeft op hoe we ons voelen. Ouderwetse en stoffige kantoormeubels zullen je onmogelijk thuis laten voelen.
Als we ons thuis kunnen voelen op werk, zullen we makkelijker ons werk kunnen doen. Werknemers voelen zich over het algemeen sneller op hun gemak, ondervinden minder stress en zullen beter met elkaar communiceren. Ook vinden we het veel makkelijker om een collega op iets aan te spreken als we het idee hebben dat het geen positief effect op de sfeer heeft. En dat komt de algehele sfeer op lange termijn ten goede.
Uit recent onderzoek kwam naar voren dat een huiselijke sfeer op kantoor ook invloed heeft op de bereidheid van werknemers om langer door te werken. Onderzoekers namen onder andere de kantoren van Facebook en Uber als voorbeeld om te achterhalen wat de invloed van een huiselijke sfeer op de bereidheid van overwerken is.
En wat bleek? Bijna 80 procent van de werknemers heeft geen problemen met 1 tot 2 uur overwerken wanneer de setting binnen een huiselijke sfeer is.
Het is kortom zeer interessant om de huiselijke sfeer naar de werkvloer te brengen. Alleen hoe kan je een sfeer creëren die voor iedereen als thuis voelt? En hoe doen anderen dat?
Een sfeer die bij het bedrijf én het personeel past
Een van de eerste bedrijven die durfde te investeren in een huiselijke sfeer op de werkvloer was zoekmachinegigant Google. Meer dan 15 jaar geleden investeerde Google in het personaliseren van de werkvloer.
Dat Google hiermee een trend heeft ingezet waar veel bedrijven nu pas de waarde van inzien, is ondertussen bekend. Vrijwel nergens is het personeel zo tevreden over de werkomstandigheden en werkplek als bij Google. Mede hierdoor zijn veel van de best practices op het gebied van het creëren van een huiselijke sfeer ontstaan bij Google.
Misschien wel de belangrijkste les voor Google was dat het wist dat personeel normaliter productiever is wanneer ze in de eigen huiselijke omgeving kunnen werken. De traditionele stijfheid van een kantoor kan dodelijk zijn voor de energie.
Ondertussen zien we dat op tal van manieren door organisaties wordt geprobeerd Google te kopiëren. In veel gevallen is dat juist waar het mis gaat.
De wijze waarop Google zijn kantoren over de hele wereld inricht zijn specifiek voor de werknemers van Google perfect. Hoogstens zou een ander techbedrijf succes met een gelijke inrichting kunnen behalen. Maar organisaties uit andere branches zullen niet het gewenste effect behalen dat mogelijk is met het creëren van een huiselijke sfeer.
Het doel is juist om een sfeer te creëren die niet alleen bij de identiteit van het bedrijf past maar ook bij het personeel. De sfeer waar het personeel van een softwarebedrijf uit Groningen zich prettig bij zal voelen, zal sterk verschillen van wat een Google of Facebook te vinden is.
Daarom is het doel van een interieurarchitect met het creëren van een balans tussen workplace branding en een huiselijke sfeer altijd eerst het in kaart brengen van de behoeftes. Wat maakt het personeel gelukkig? Wat past bij het bedrijf? Welke doelen worden nagestreefd?
Door dieper op dergelijke aspecten in te gaan, kan de perfecte sfeer op kantoor worden gecreëerd. Een sfeer van productiviteit waar iedereen zich thuis voelt.
Bezoekers voelen zich prettiger in een huiselijke sfeer
Niet alleen het personeel zal zich prettiger voelen binnen een omgeving waarin zij warmte en huiselijkheid voelen. Ook bezoekers zullen eerder geneigd zijn zich op gemak te voelen wanneer het interieur uitnodigend is.
Een simpele ijsbreker kan in sommige gevallen voldoende zijn. Maar een uitnodigend kantoor helpt nóg beter.
De mogelijkheid om in een uitnodigende ruimte een (in)formeel gesprek te voeren, schept al snel een onderlinge band. Dit gaat op voor zowel medewerkers als voor (potentiële) klanten. Het verdient weinig toelichting dat wanneer een klant de sfeer als positief beoordeelt, de kans groot is dat deze positieve indruk het verdere contact prettiger maakt.
Een goede indruk kan het halve werk zijn. De investering in het creëren van een huiselijke en uitnodigende sfeer op de werkvloer is daarom om meerdere redenen interessant.
Met deze tips creëer jij zelf een huiselijke inrichting
De makkelijkste manier om een huiselijke sfeer op de werkvloer te herkennen, is door te kijken waar en hoe personeel en bezoekers met elkaar communiceren. We hebben het vaak niet door, maar als we thuis zijn praten we zelden met anderen terwijl we tegenover elkaar zitten. Op een kantoor komt dit echter aan de lopende band voor.
Dit is een typisch voorbeeld van een situatie waarin we ons in een formele setting voelen. Tegen over elkaar zitten is iets dat we vrijwel alleen op kantoor doen, terwijl we veel effectiever kunnen overleggen wanneer dit naast elkaar zou zijn.
Een van de eerste veranderingen die we meestal na een ‘MakeOver’ zien, is dat personeel en bezoek vaker naast elkaar zit dan tegenover elkaar. Veel van wat normaliter formeel zou zijn, wordt nu op een informele, prettigere manier uitgevoerd. En de onderstaande tips helpen je al een behoorlijk eind op weg.
#1 Ontmoetingsplekken
Het creëren van ontmoetingsplekken waar collega’s kunnen samenkomen en bezoekers kunnen worden ontvangen, zijn ideaal voor het realiseren van een huiselijke sfeer. Deze ontmoetingsplekken kunnen het best geplaatst worden buiten de werkplekken. Bijvoorbeeld aan de zijkant van de kantoortuin of in een hal waar iets meer rust heerst.
Deze plekken kunnen ook voor personeelsleden een plek zijn om kort te overleggen of een kopje koffie te doen. Even weg van de werkzaamheden maar toch binnen de kantoormuren.
#2 Huiselijke meubels toevoegen
Dit is misschien wel de meest duidelijke indicator dat kantoren steeds meer huiselijke elementen toevoegen: meubels die je normaal alleen in de woonkamer zou tegenkomen.
Van grote banken tot een tapijt of loungeset: de makkelijkste manier om de huiselijke sfeer naar het kantoor te halen is door elementen toe te voegen die je ook in huis zou kunnen vinden.
#3 Visuals, planten en accessoires
Wil je nog verdergaan in het verhogen van de sfeer op de werkvloer? Dan is het toevoegen van planten en andere huiselijke accessoires een logische vervolgstap. Wanden kunnen volledig worden opgevuld met hangplanten waar iedereen gelukkig van kan worden.
Maar ook spiegels, schilderijen en andere huishoudelijke accessoires passen natuurlijk uitstekend thuis binnen een huiselijk kantoor.
#4 Magazines en boeken
Tenslotte is het natuurlijk ontzettend leuk om wat leuke boeken en magazines op een stijlvolle koffietafel te plaatsen. Behalve dat het voor klanten leuk is om wat te lezen als ze wat vroeger op locatie zijn zal het personeel hier ook plezier van kunnen hebben.
En het is nog slimmer als deze boeken gaan over de activiteiten van het bedrijf. Bijvoorbeeld een boek over een nieuwe codeertaal bij een internetbureau. Of een boek over prachtige reisbestemmingen voor een travel agency!
De kleinste details kunnen al voor een huiselijke sfeer zorgen. En daar is meer dan alleen extra productiviteit uit te halen.