Kantoor inrichten, inspiratie en branding op kleine & grote schaal
16 september 2019 
20 min. leestijd

Kantoor inrichten, inspiratie en branding op kleine & grote schaal


Kantoor inrichten of dit laten doen door een kantoorinrichter? Voor welke optie je ook kiest: het volledig (her)inrichten van een kantoor gaat niet zonder slag of stoot. Als je namelijk de kans hebt om bijvoorbeeld een kantoor compleet opnieuw in te delen, kan er ook worden gekeken naar zaken als het verhogen van de productiviteit, workplace branding en het verbeteren van de interne communicatie. De inrichting van een kantoor kan een grote invloed op deze factoren hebben.

Deze pagina informeert en adviseert over alles wat met het inrichten van een kantoor te maken heeft. Denk dan aan;

  • Het inrichten van een klein kantoor
  • De rol van verlichting
  • De juiste aanpak voor een kantoor inrichten met stappenplan
  • Een open of gesloten kantoorindeling
  • Actuele trends binnen kantoor interieur
  • Bevorderen van akoestiek en voorkomen van geluidsoverlast
  • Hoe workplace branding de kracht van interieur versterkt

Mocht jij jouw kantoor zelf willen inrichten of het laten doen (bijvoorbeeld door Flowork), helpt de onderstaande informatie jou dit zo effectief mogelijk te doen.

Kantoor inspiratie voor de perfecte inrichting

Als kantoorinrichter moeten wij ook onze eigen inspiratie ergens vandaan halen. Net als jou, speuren wij dagelijks in onze vrije uren Pinterest af. Want wie kan er niet genieten van de prachtige binnenkijkers in ’s werelds mooiste kantoren? Maar daar stopt het natuurlijk niet. Want als expert bezoeken we ook kantoren, lezen we cases en speuren we het internet af naar voorbeelden van best practices. En daar zijn er gelukkig veel van!

In de bovenstaande slideshow hebben we een selectie van enkele kantoren toegevoegd waar wij de afgelopen maand kantoor inspiratie vandaan hebben gehaald. Dit zijn kantoren waar met een enorm budget (interieur)architecten aangetrokken kunnen worden. Vervolgens denkt een combinatie hiervan maanden over de ideale inrichting, wat ons kantoor inspiratie oplevert!

Want het doel van steeds meer toonaangevende bedrijven is om zichzelf op een unieke manier aan de wereld te kunnen presenteren. Dat wil zeggen dat een groot deel van deze kantoren op-maat gemaakte meubels heeft laten plaatsen, bijvoorbeeld in de vorm van het logo of een vorm dat bij het bedrijf past.

Hoe kan je kantoor inspiratie op kleinere schaal toepassen

Omdat we in Nederland en België minder diep in de buidel willen tasten voor een complete make-over van de kantoor inrichting, maken we veel gebruik van bestaande kantoor inspiratie. Hierdoor is een dure architect niet nodig en hebben we alleen een kantoorinrichter nodig. Een professionele inrichter kan vervolgens op basis van de kantoor ideeën een ontwerp tekenen en hier het kantoor interieur bij vinden.

We werken dus veelal met een budget waar het volledig op-maat laten ontwerpen van kantoor elementen, zoals het interieur, niet mogelijk is. Maar hoe pas je dat op kleinere schaal kantoor inspiratie toe?

Dat doe je ten eerste door de best practices binnen deze wereld toe te passen. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van glazen wanden, esthetiek en symmetrie. Verderop meer hierover.

Maar dan, hoe creëer je de vibe waar bedrijven met een ongelofelijk interieur als Google, Microsoft en Facebook zo populair om zijn geworden? Dat doe je door hier de elementen op kleine schaal toe te passen. Het gebruik van kleur, inrichten van rustruimtes, koffiebar of juist een ballenbak. Op kleine schaal zijn deze trends ook mogelijk. Je moet het alleen wel doen!

Workplace branding als onderdeel van de kantoor inrichting 

Om dieper in te gaan op het aspect van kantoor inspiratie in combinatie met het daadwerkelijk inrichten hiervan, speelt workplace branding een steeds belangrijkere rol. De kantoren van deze hippe bedrijven zijn zo leuk omdat het een eigen identiteit heeft, namelijk die van het merk. Alles wat je ziet, waar je op zit en gebruik van maakt, straalt de identiteit van het bedrijf uit. Ook wel workplace branding genoemd. En dit passen wij ook in Nederland toe.

Met workplace branding bedoelen we het inrichten van een kantoor met het verwerken van de merkidentiteit in het achterhoofd. De voordelen hiervan, spreken voor zich;

  • Meer interne samenhang
  • Betere presentatie naar bezoekers toe
  • Breder draagvlak identiteit onder personeel
  • Personeel meer betrokken bij bedrijf
  • Personeel voelt zich sneller thuis

Het is geen verrassing dat het juist de grootste en snelstgroeiende bedrijven zijn die bij het (her)inrichten van hun kantoor hebben geïnvesteerd in workplace branding. Ook dit, kan op kleine schaal worden toegepast.

Verwerk de bedrijfskleuren in het kantoor interieur 

De basis ligt altijd in het verwerken van de bedrijfskleuren in het interieur. Welk kantoor we ook inrichten: de opdrachtgever wenst vrijwel altijd dat de bedrijfskleuren in het interieur terugkomen. Mede doordat dit al vrij eenvoudig kan worden gedaan.

Om te beginnen de vloer, waar met kleurelementen zoals Coolblue en Facebook dat gedaan hebben de eerste signalen van workplace branding terug te zien zijn. Dit gaat vervolgens verder daar de muren. Hier kunnen decoratieve accessoires worden toegevoegd die enige connectie met de bedrijfskleuren of vormen hebben. Zo past bij Coolblue een icoon van een smartphone op de muur, terwijl bij Google juist de zoekbalk tot zijn recht zou komen.

De bedrijfskleuren kunnen kortom overal toegepast worden. De onderstaande lijst geeft nog enkele voorbeelden weer voor het gebruik van kleuren als workplace branding;

  • Bureaustoelen
  • Bureaus
  • Dossier-/archiefkasten
  • Verlichting
  • Deuren en kozijnen
  • Servies (van mokken tot het bestek)
  • Kantine met een gekleurde lunchtafel of koelkast

Voorbeelden hoe andere bedrijven workplace branding bij de kantoor inrichting gebruiken 

Wij kunnen natuurlijk ook in onze eigen projecten duiken om een beeld te geven van hoe workplace branding het kantoor interieur kan bepalen. Een goed voorbeeld hiervan is een bedrijf met een duurzaamheid hoog in het vaandel, bijvoorbeeld een leverancier van groene energie.

(Kunst)bomen in het midden van de afdeling of een muur vol met bladeren en een overschot aan kamerplanten. Als het de identiteit van het bedrijf versterkt, zal het nooit binnen het bestaande kantoor interieur vloeken. Het zal juist de samenhang binnen een kantoor kunnen versterken.

Een ander voorbeeld is het kantoor dat wij voor een boekhouder hebben ontworpen en ingericht. We creëerden een grote muur waar geldbriefjes, op subtiele wijze, uit de muur kwamen. Voor boekhouders die de hele dag financiële werkzaamheden is dit natuurlijk een leuk gezicht!

Kantoor inrichting

Kies kantoor interieur dat bij jouw bedrijf past, nu en in de toekomst 

Kantoor interieur uitkiezen is een van de leukste onderdelen van de inrichting. Waar workplace branding een complex proces is dat veel creativiteit vereist, is dat met interieur anders. Met branding wil je een compleet unieke stijl voor jouw kantoor creëren, een stijl die je niet uit een boekje haalt. Met kantoor interieur heb je echter de mogelijkheid om uit een enorme bron aan meubels en accessoires inspiratie te halen. Je kunt voor je zien hoe bepaalde meubels in jouw interieur zouden staan. En dat maakt het kiezen van interieur een stuk makkelijker.

Dan nu de vraag: welk interieur past bij de huidige identiteit van het bedrijf? En is dit ook de identiteit waar je heen wilt groeien?

Is er ruimte voor comfort? Laat het dan toe 

Als je regelmatig thuis werkt zal je met enige regelmaat ervaren dat het thuis wel lekker comfortabel is. Neem je pauze? Dan kan je heerlijk onderuitzakken op de bank of in de tuin een broodje eten. Genieten dus.

Traditionele kantoren zijn zelden ingericht om comfort te bieden. Het voornaamste doel is om te werken en dat moet voor iedereen duidelijk zijn. Vroeger werd echter nauwelijks meegenomen dat extra comfort juist zorgt dat we gemotiveerder zijn. Even pauze nemen in een lekkere zitzak laat ons het volgende uur een stuk harder werken. Als de enige optie die we hebben een rondje om de afdeling lopen is, rusten we namelijk niet uit.

Comfort kan ons meer voordelen dan nadelen brengen. Binnen vrijwel iedere branche is daarom het inrichten van een kantoor met zogeheten comfortspots een uitstekend idee. Doordat deze plekken specifiek hiervoor ingericht zijn, begrijpt het personeel dat het niet de bedoeling is dat deze plekken overmatig gebruikt worden.

Tevens kan op deze comfortspots contact worden gelegd door collega’s die elkaar anders zelden zouden spreken. Afdelingen ontmoeten elkaar vaker waardoor de interne communicatie kan verbeteren. En dat allemaal door het kantoor interieur van comfortspots te voorzien.

Aan wat voor soort kantoor interieur moet je dan denken?

  • Grote loungebanken
  • Zitzakken
  • Comfortabele fauteuils
  • Ligbank (Daybed)

Een geheel of juist individuele werkplekken 

Het belangrijkste deel van het kantoor interieur richt zich doorgaans op de werkplekken. Uiteindelijk is het de werkplek waar de omzet gecreëerd wordt voor veel bedrijven. Het kantoor interieur dat je voor deze plek kiest, kan dan ook een grote invloed hebben op de effectiviteit van de dagelijkse werkzaamheden.

Kies jij bijvoorbeeld voor een open indeling waar het personeel dicht in de buurt van elkaar werkt? Is het mogelijk om de bureaus bij elkaar te plaatsen, net als enkele dossierkasten? Of wil je toch liever de bureaus gescheiden houden?

Mocht je het liefst de bureaus bij elkaar willen plaatsen, is het mogelijk in een keer één geheel te maken. Dit zorgt ervoor dat er samenhang ontstaat tussen de verschillende werkplekken. We zijn hierdoor eerder geneigd samen te werken, simpelweg doordat de bureaus met elkaar verbonden lijken te zijn.

bron hongkiat/make over

Scherm je werkplekken af? Verfraai het kantoor interieur met stijlvolle scheidingswanden 

Heeft een gesloten indeling de voorkeur? Voorkom dan dat het personeel zich geïsoleerd voelt en investeer in stijlvolle (bijpassende) scheidingswanden. Indien een volledige afscheidingswand een vereiste is, kan er mogelijk nog met de hoogte gevarieerd worden. Als geluidsoverlast de belangrijkste factor is, is het al mogelijk een groot deel van het geluid weg te filteren met een halve scheidingswand.

Ook deze scheidingswanden kunnen in de huisstijl aangekocht worden. Dit zorgt ervoor dat de wanden nauwelijks opvallen en juist een toevoeging zijn op het concept van Workplace Branding.

Huiselijke sfeer op kantoor 

We werken langer en intensiever dan ooit in het moderne kantoor. Het kantoor van de toekomst moet hier dan ook voor ingericht zijn. Bedrijven waar het personeel regelmatig overwerkt, besteden veel aandacht aan het thuis laten voelen van het personeel. Het kantoor moet een professionele versie van een woonkamer zijn. En grote organisaties worden hier steeds beter in.

Neem het Europese hoofdkantoor van Uber in Amsterdam als voorbeeld. Net als bij veel unicorns (grote startups zoals Facebook en Twitter) moet Uber het vooral hebben van zeer getalenteerd personeel. Specialistische werknemers zoals machine learning en artificial intelligence moeten behouden worden om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Als vrijwel alle voordelen bij bedrijven gelijk zijn, zoals het salaris en secundaire voorwaarden, is de werkomgeving een derde belangrijke factor.

Je wilt dus niet alleen dat jouw werknemers de werkomgeving als zeer positief ervaren, maar ook dat ze gemotiveerd blijven. De productiviteit neemt hierdoor toe en een paar uur overwerken voelt niet als een plicht.

Tenminste, dat is de ervaring van Google, Facebook en dus bijvoorbeeld Uber. Hoe meer jij de huiselijke sfeer op de werkvloer kunt creëren, hoe beter het personeel zich zal voelen. Je voelt je thuis in je huis én op kantoor.

Dit is hoe jij slim een klein kantoor kunt inrichten 

In een wereld waar huizen en kantoren steeds kleiner worden, moeten we slim omgaan met de ruimte die we wel hebben. Vaak komen we namelijk van een plek waar we wel de ruimte hadden. Hoe zorg je er dan voor dat je jouw oude spullen kan meenemen? Kortom, hoe kan je een klein kantoor inrichten zonder dat dit invloed heeft op het comfort?

Wij vroegen het aan onze interieurexpert Mark van der Sloot. Hij heeft ruime ervaring met het inrichten van kleine kantoren. Zijn ervaringen hebben we verwerkt in handige tips.

Zorg voor voldoende daglicht 

De belangrijkste tip is er een waar je niet altijd invloed op hebt, maar wel als je nog de kans hebt om een ruimte uit te zoeken. Het vinden van een kantoorruimte met veel daglicht is cruciaal als je al weinig vierkante meters tot je beschikking hebt. Hoe minder daglicht er namelijk is, hoe meer opgesloten jij je zult voelen.

Je kunt dan nog zo slim met het interieur omgaan: jouw kleine kantoor demotiveert meer dan dat het motiveert.

Mocht voldoende daglicht aanwezig zijn, adviseert Mark om je bureau richting het daglicht te plaatsen. Weinig daglicht aanwezig? Richt je bureau dan op een open ruimte om binnen een klein kantoor alsnog het idee van daglicht te creëren!

Voeg glazen wanden aan jouw kantoorinrichting toe 

Glazen wanden zijn de toekomst. Helemaal in de overvolle kantoorpanden waar we tegenwoordig in te vinden zijn. Wij adviseren onze opdrachtgevers dan ook veelvuldig van glazen wanden gebruik te maken. Met een glazen wand voelt een klein kantoor namelijk aanzienlijk groter aan. Hierdoor kan je een klein kantoor inrichten met net wat meer kantoormeubelen dan in een ruimte zonder glazen wanden.

Overigens is dat niet het enige voordeel. Een klein kantoor inrichten met glazen wanden zorgt er namelijk ook voor dat je meer betrokken bent met je collega’s in andere ruimtes. Het personeel voelt zich minder snel afgesloten en juist beter betrokken bij de dagelijkse gang van zaken.

Kies voor slimme opbergmeubels 

Het lukt ontwerpers om steeds betere opbergmeubels te maken waar we nog meer in kunnen opbergen. Met twee opbergmeubels zal je waarschijnlijk al jouw spullen al een plek kunnen geven.

Door deze opbergmeubels tijdens het inrichten van je kleine kantoor op een minder zichtbare plek te plaatsen, kan je de overgebleven ruimte voor belangrijkere meubels gebruiken.

Voorkom het gebruik van hoge kantoormeubelen 

Hoe minder meubels in jouw zicht vallen, hoe meer ruimte je lijkt te hebben. En dat is dan ook de sleutel om een klein kantoor ruimtelijk te kunnen inrichten. Als jouw halve zicht geblokkeerd wordt door kantoormeubelen, zal jouw kleine kantoor als benauwend ervaren worden.

De oplossing hiervoor is om hoofdzakelijk kleine meubels aan je interieur toe te voegen. Meubels als een dossierkast of bureaustoel hoeven niet hoog te zijn. Net als een eventuele kapstok of whiteboard.

Lichte kleuren zorgen voor een ruimtelijk gevoel 

Tenslotte is het gebruik van lichte kleuren, indien mogelijk, een absolute must. Je kunt met lichte kleuren zoals wit en zachte pastelkleuren een ruimtelijk gevoel creëren.

Mocht een glazen wand niet tot de opties behoren, adviseren we minstens voor witte muren te zorgen. Dossierkasten, bureaustoelen en bureaus zouden eventueel ook in het wit gekocht kunnen worden.

Zelfs accessoires zoals pennenhouders en ladekasten kunnen in het wit worden geleverd. Hierdoor kan ieder klein kantoor ontworpen worden met een ruimtelijk gevoel.

Tips over hoe je met verlichting de perfecte werkomgeving kan creëren 

Een echte interieurarchitect zal herkend kunnen worden aan het vermogen om met verlichting interieur tot zijn recht te laten komen. Zonder de juiste verlichting kan een complete ruimte inspiratie- en sfeerloos overkomen. Daarom zijn ook onze ideeën hierover des te belangrijker om toe te passen als jij je eigen kantoor wilt inrichten.

Onze ‘main architect’ als het over kantoor inrichting gaat, heeft hiervoor zijn belangrijkste tips aan ons doorgegeven. Op basis van deze tips voeg jij de verlichting aan het kantoorinterieur toe dat het nodig heeft.

Kies warme verlichting voor ruimtes waar contact belangrijk is 

Van de receptie tot de lunchruimte, op plekken waar het personeel samenkomt mag best wat extra sfeer gecreëerd worden. Dit kan gemakkelijk bereikt worden met warme verlichting.

Doorgaans noemen we verlichting met een kleurtemperatuur van boven 2500 Kelvin warm, tot een kleurtemperatuur van 4000. Meer sfeer boven de werkplekken? Dan wordt een maximale kleur van 2800 aangeraden. Met 2800 Kelvin krijgt de werkplek een warme sfeer zonder te overdrijven.

De regel is: hoe meer Kelvin, hoe helderder het licht zal zijn. Voor warme verlichting kiezen we daarom rond de 2500 tot 2800 Kelvin.

Hogere productiviteit door koudere verlichting 

Moet een deel van het kantoor ingericht worden om maximale productiviteit te bereiken? Of wil je een vergaderruimte inrichten waar de kans op afdwalen zo laag mogelijk is? Dan is het gebruik van koude verlichting hier uitermate geschikt voor.

Vrijwel ieder kantoorpand dat wij inrichten is deels voorzien van koude verlichting. TL-lampen zullen meestal koude verlichting hebben, net als lampen nabij werkplekken en vergaderruimtes.

Koude verlichting kan namelijk het best vergeleken worden met normaal daglicht. Wanneer we in dit licht kunnen werken, presteren we volgens onderzoek het best. Dat wil zeggen dat we productiever en effectiever zijn dan onder warme verlichting.

Besparen met LED verlichting 

Een groeiend deel van de Nederlandse kantoren wordt ingericht met duurzaamheid in het achterhoofd. We proberen zo energie efficiënt te werk te gaan. En LED-verlichting is daar onderdeel van. Een kantoor inrichten zonder gebruik van LED is dan ook not-done.

LED-verlichting is niet alleen beter voor het milieu maar ook voor de portemonnee. Het gebruik van LED is namelijk bijna de helft goedkoper dan traditionele verlichting en vereist nauwelijks onderhoud. Tevens is LED in staat om beter te verlichten dan alternatieven.

Verlichting kan heel mooi zijn 

Als je al van plan bent te investeren in nieuw kantoorinterieur kan je net zo goed het kantoor inrichten met designlampen. Dergelijke lampen zijn de afgelopen jaren een stuk minder duur geworden omdat de het aanbod sterk is toegenomen.

Door designelementen aan de kantoorinrichting toe te voegen kan het bedrijf als stijlvolle speler gepresenteerd worden.

Waarom een open kantoorindeling de toekomst is 

De wat jongere bedrijven die bij Flowork aan de deur kloppen, willen op voorhand al een open kantoorindeling. Ze hebben veelal zelf ervaring met een open indeling vanuit een vorig bedrijf. Traditionelere bedrijven moeten echter nog altijd wennen aan de open kantoorindeling. Vooral als er al tientallen jaren gebruik werd gemaakt van een gesloten kantoorindeling. Want hoe ga je een kantoor inrichten waar geconcentreerd gewerkt kan worden terwijl iedereen elkaar opeens ziet? Het is een vraag waar wij raad mee weten.

Let wel op, de onderstaande voordelen hoeven niet voor ieder bedrijf van toepassing te zijn. Bedrijven waarbij onderling weinig samengewerkt hoeft te worden, zullen minder baat bij een open indeling hebben dan bedrijven waar dit wel het geval is.

Betere communicatie en samenwerking

Het is natuurlijk nooit een zekerheid dat een open kantoorinrichting automatisch ervoor zorgt dat we beter communiceren en samenwerken. Toch zien we dat een open indeling de lijnen verkort, wat snellere communicatie als gevolg heeft.

We stappen sneller naar een collega toe als we iets niet begrijpen. Ook geven we eerder problemen aan waardoor de kans op oponthoud afneemt. Hierdoor zijn we ook meer geneigd om intensiever samen te werken. We kunnen makkelijker aan projecten werken omdat we van elkaar weten wie met wat bezig is.

Dit is allemaal zeer handig als het bedrijf in kwestie afhankelijk is van korte communicatielijnen en een hechte samenwerking. Bedrijven waarbij juist vrijwel al het werk individueel uitgevoerd wordt en het contact minimaal hoeft te zijn, is een open kantoorindeling juist nadelig. De lagere drempel voor het hebben van contact kan resulteren in onnodige communicatie, wat kan zorgen voor een lagere productiviteit.

Hogere productiviteit hangt van de branche af

Sneller schakelen betekent vaak ook dat we sneller onze taken kunnen uitvoeren. Tenminste, als dat schakelen onderdeel is van ons proces. Bij het inrichten van een kantoor besteden we altijd veel aandacht aan het instandhouden of verhogen van de productiviteit van het werkend personeel. Als het mogelijk is om met een slimme kantoorindeling de productiviteit te verhogen, pakken we graag de best practices van kantoorinrichters van over de hele wereld erbij.

Een van deze best practices is het bij elkaar plaatsen van afdelingen die veel van elkaars vaardigheden en kennis gebruik moeten maken. Een gesloten kantoorindeling tussen de werknemers op een afdeling en tussen twee overkoepelende afdelingen zullen niet bijdragen aan een hogere productiviteit. De communicatielijnen zijn lang en de drempel om sneller te kunnen schakelen zal te hoog zijn.

Mocht het mogelijk zijn om een kantoor in te richten op basis van een open indeling kunnen deze voordelen wel gerealiseerd worden. Projecten waar twee of drie afdelingen aan werken, die in de nabijheid van elkaar geplaatst zijn, worden op een hoger tempo uitgevoerd.

Ook hier is het belangrijk om mee te nemen dat de productiviteitsvoordelen van een open kantoor indeling kunnen verschillen per branche. Mocht het mogelijk zijn om het kantoor interieur samen te stellen met als doel de besproken factoren te verhogen zal een open indeling deze factoren bevorderen.

Sociale impact van een open kantoorinterieur

Binnen traditionele organisaties met een gesloten indeling weten afdelingen onderling weinig van elkaar af. Als er iets te vieren (of te rouwen) is, blijft dit bij een gesloten afdeling vaak binnen de eigen grenzen. Dat terwijl je als bedrijf het liefst als een sociaal geheel actief bent.

Met een open kantoorinterieur wordt sociaal gedrag positief beïnvloed. Het verdriet en geluk blijft niet meer binnen de grenzen van een afdeling, maar steun of blijdschap kan dan ook vanuit andere hoeken komen. Bij grote veranderingen binnen een bedrijf kan dit veelal voor een groter draagvlak zorgen.

Geluidsoverlast op kantoor voorkomen 

Collega’s die hardop aan het telefoneren zijn of het weekend met elkaar doorspreken. Het kan ongemerkt voor overlast zorgen. Dat terwijl het eigenlijk een normaal onderdeel van onze werkdag is.

Volgens diverse onderzoeken ondervinden we gemiddeld 15 keer in de week geluidsoverlast. Iedere keer zorgt dit ervoor dat we tijdelijk afgeleid zijn en dus minder effectief werken. We moeten weer opstarten en dat heeft een negatieve invloed op onze productiviteit.

Met het inrichten van een kantoor moet daarom aandacht worden besteed aan het beperken van geluidsoverlast. En daar zijn gelukkig voldoende opties voor.

Telefooncabines 

Twintig jaar geleden had niemand verwacht ze ooit op de werkvloed te zien: telefooncabines. Deze sterk geïsoleerde cabines zijn volledig ingericht om in te bellen zonder dat je omgeving daar last van kan hebben.

Diezelfde cabines zijn ondertussen in tientallen vormen en maten beschikbaar. Zo zijn er cabines waarbij er stroompunten aanwezig zijn zodat de cabine ook kan worden gebruikt om te videobellen. Tevens zijn er voorbeelden van cabines waar meer dan 1 persoon gebruik van kan maken, zodat het ook geschikt is voor een groepsgesprek.

Akoestische werkruimtes 

Maar het kan nog een stuk beter. Met akoestische werkruimtes haal je namelijk een complete booth naar je kantoor waar elk geluid door de wanden geïsoleerd wordt. Het geluid van binnen blijft ook echt binnen. En geluiden van buiten komen de werkruimte niet in.

Deze akoestische werkruimtes komen net als de telefooncabines in verschillende vormen en maten tevoorschijn. Zo kan je jouw kantoor inrichten met een cabine waar meerdere mensen in een keer gebruik van kunnen maken. Er zijn echter ook voorbeelden van cabines waar één persoon tegelijkertijd gebruik van kan maken.

Scheidingswanden 

Een simpele bureauwand kan in een klap het geluid van een bureau tegenhouden. Kwalitatieve akoestische scheidingswanden zijn ontworpen om geluidsoverlast drastisch te verminderen.

Binnen kantoren waar veel gebeld wordt is dit ideaal. Met afscheidingswanden, die ontworpen kunnen worden in de bedrijfskleuren of vormen, kan nog steeds veel gebeld worden zonder dat dit overlast oplevert voor andere collega’s.

Focuswerkplekken 

Een andere nieuwe trend is de opkomst van focuswerkplekken. Dit zijn werkplekken waar gewerkt kan worden als voor een taak de volledige focus vereist is. Deze werkplekken kunnen volledig afgescheiden worden van omgevingsgeluid.

Doordat deze speciale plekken vaak maar voor een paar uur per dag door een enkele werknemer gebruikt worden, is het niet nodig om hier tientallen van toe te voegen.

Met een klein budget een kantoor inrichten 

Heb je maar een klein budget om je kantoor mee te kunnen inrichten? Wil je met een beperkt budget het optimale resultaat behalen? Dan is er voldoende mogelijk om jouw kantoor een eigen stijl te geven.

Met het kleinste budget zijn soms de meest creatieve oplossingen mogelijk. Helemaal als je bereid bent zelf de handen uit de mouwen te steken.

Aantrekkelijke decoraties

Een opvallende decoratie kan een complete wand omtoveren tot een creatief element. Helemaal als dit een decoratie is waar iedereen een andere gedachte bij kan hebben. Zoals een vergezicht of een optische illusie. En als het ook nog eens lukt dit in de stijl van het bedrijf te doen, kan het aansluiten op het concept van workplace branding.

Decoratieve elementen kan je natuurlijk zelf maken, bijvoorbeeld door bij verschillende winkels vormen te kopen en daar je eigen twist aan te geven. Ook kan je kiezen om met graffiti het personeel dit te laten doen. Gedurfd is het zeker. Maar er kunnen ongelofelijk leuke dingen uit komen!

Groen is goed!

Steeds meer kantoren staan er vol mee: hordes hippe kamerplanten waardoor de huiselijke sfeer nog meer aanwezig is. Wist je dat als je goed zoekt kamerplanten helemaal niet zo duur hoeven te zijn?

Kamerplanten kunnen vrij eenvoudig een gezellig gevoel aan een kantoorruimte toevoegen. Net zoals dat een enkele kamerplant het interieur van een kantoor tot leven kan laten komen. De kleuren van het interieur kunnen namelijk versterkt worden met tropische elementen zoals de drakenplant of gatenplant.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om een complete kantoortuin te kunnen toevoegen. Nu is de kans groot dat als je met een beperkt budget je kantoor wilt inrichten, een volledige kantoortuin te ver gezocht is. Daarom kan je het best je eigen versie maken van een kantoortuin, door gewoon lekker veel planten toe te voegen!

Diverse groothandels kunnen je tegen een goede prijs een flinke hoeveelheid kamerplanten aanbieden, mits je natuurlijk een aantal planten afneemt.

Zorg er vooral voor dat er voldoende ruimte is 

Een van de basisregels van het inrichten van een kantoor, is het veiligstellen van ruimte. Hoe meer ruimte je kunt vrijhouden, hoe vrijer een kantoorruimte voelt. Niemand houdt ervan om dicht op elkaar te zitten. Waar we wel van houden, is het gevoel dat we kunnen gaan en staan waar we willen.

De makkelijkste manier om een kantoor open te houden, is door scheidingswanden te gebruiken wanneer de open opzet te veel invloed heeft op het onderlinge contact. Een open opzet zorgt er namelijk voor dat je meestal veel met elkaar in contact bent. Hier kan je dus op inspelen door kamerplanten of scheidingswanden als afscheiding te gebruiken.

Comfort met een beperkt budget? Maak je eigen lounge area! 

We hebben het eerder gehad over het belang van comfort. We zijn gelukkiger en voelen ons beter als we af en toe kunnen uitrusten op een comfortabele plek. Als we een lange dag hebben gehad, kunnen we kortom even onderuitzakken om vervolgens op volle kracht door te gaan. Maar hoe kan je een kantoor inrichten met comfort op een beperkt budget?

Iedereen heeft wel ergens een oude bank of fauteuil staan, als jij het niet hebt, misschien een van je collega’s wel. Als het mogelijk is om een comfortruimte te creëren die er wat minder hoogstaand uit hoeft te zien, kan je prima van gebruikte meubels gebruikmaken. Dit kan veelal kosteloos gebeuren waardoor je alsnog een relaxruimte hebt.

Een tweede optie is het zelf maken van zitzakken. Makkelijk, heel goedkoop en bijzonder comfortabel. Er is kortom van alles mogelijk om je eigen plekje te maken!

De beste ideeën voor het inrichten van een kantoorpand 

Voordat je aan de slag gaat met het inrichten van jouw kantoor hebben we nog wat ideeën voor een stijlvolle en effectieve inrichting. Want jouw kantoor is pas af, als jij en je collega’s zich thuis voelen.

Voeg flexibele werkplekken aan je kantoorruimte toe 

Het toevoegen van flexibele werkplekken aan je kantoor interieur is een van de voorbeelden van hoe een ogenschijnlijk eenvoudige toevoeging voor grote voordelen kan zorgen. Want met een klein aantal flexibele plekken kan personeel al het gevoel krijgen dat er meer vrijheid binnen het kantoor is.

Een kantoor inrichten met deze plekken heeft als gevolg dat personeel makkelijker op andere plekken kan werken. Als je even niet de motivatie kan vinden om te werken, kan een andere werkplek je de boost geven om verder te gaan.

Dat is niet alles, want voor organisaties met meerdere locaties zorgt het ervoor dat bezoekend personeel ook een eigen werkplek heeft. Ideaal als het onderling uitwisselen van personeel een vast onderdeel is. In dat geval krijgt bezoekend personeel meteen de mogelijkheid om contact te maken met andere collega’s!

Budget over? Voeg design meubels toe! 

Al is de kans klein dat je binnen jouw kantoor interieur nog veel budget over hebt, hebben we wel een idee wat je hier mee zou doen. Design meubels kunnen het interieur in een klap een stuk stijlvoller maken. Want echt design kan iedereen herkennen.

Je kunt je kantoor inrichten met de meest uiteenlopende design meubels. Van een set eetkamerstoelen (bijvoorbeeld van Charles Eames of Panton) tot een comfortabel daybed ontworpen door Mies van der Rohe. Behalve meubels is het toevoegen van design accessoires in combinatie met meubels een match made in heaven. Diverse accessoires zijn namelijk ontworpen als toevoeging op een meubel, zoals de Eames Bird.

Te weinig ruimte in het budget voor de originele versies van design meubels? Dan is de aanschaf van replica design meubels een goed alternatief. Voor een fractie van de originele prijs kan dan alsnog een stijlvol kantoor interieur worden gerealiseerd.

Online de kantoor inrichting ontwerpen 

Online is het je tegenwoordig makkelijk gemaakt om een impressie te krijgen van je kantoor inrichting. Met diverse online programma’s kan je namelijk een compleet kantoor inrichten. Hierdoor kan je van te voren een idee krijgen hoe bepaalde meubels staan en welke opzet past.

Middels Augmented Reality zou je zelfs de meubels kunnen plaatsen binnen jouw huidige kantoor. Een van de bedrijven waarbij dit mogelijk is, is IKEA. Met de IKEA Today app kan jij meubels virtueel plaatsen, waar je maar wilt!

Uitbreiden? Zorg dat je snel jouw branding kunt doorvoeren 

Bestaat de kans dat er de komende jaren extra kantoorruimte nodig is? Dan scheelt het veel tijd en geld als het voor de kantoorinrichter duidelijk is hoe de huidige stijl kan worden voortgezet.

Leg daarom het huidige stijladvies vast, met huisstijl en al, zodat een kantoorinrichter in de toekomst snel kan schakelen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen